W roku szkolnym 2023/2024 nasza szkoła przystąpiła do rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno- komunikacyjnych „Aktywna tablica”. Program ten realizowany jest w naszej szkole od 30 października 2023 r. i pomaga on uczniom oraz nauczycielom rozwijać umiejętność stosowania nowoczesnej technologii informacyjno-komunikacyjnej (TIK), co jest głównym punktem w zapewnieniu wysokiej jakości edukacji. Jest to program rządowy, dofinansowujący nowoczesną pomoc informatyczną i edukacyjną dla szkół poprzez zakup sprzętu, pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii.
W związku z przystąpieniem do programu zobowiązani byliśmy do wdrożenia stosowania TIK w procesie nauczania polegającego zgodnie z określonymi w rozporządzeniu wytycznymi.
W ramach realizacji programu „Aktywna Tablica” powołany został szkolny e-koordynator oraz zespół nauczycieli ds. „Aktywnej Tablicy”. Stworzono samokształceniowe zespoły nauczycieli, które wspierały e-koordynatora oraz dyrektora szkoły w zorganizowaniu pracy z wykorzystaniem TIK. Zgodnie z wytycznymi określonymi w rozporządzeniu w każdym oddziale szkoły przeprowadzono co najmniej 5 godzin zajęć edukacyjnych średnio w każdym tygodniu nauki. Zajęcia realizowane były przez nauczycieli przedmiotowców, specjalistów oraz na świetlicy. Oznaczenie lekcji, na której stosowano TIK odbywa się poprzez dopisanie słowa „TIK” przy temacie lekcji w dzienniku elektronicznym. Szkolny e-koordynator pod koniec I i II półrocza dokonał sprawdzenia ilości przeprowadzonych w danym oddziale godzin lekcyjnych z wykorzystaniem TIK.
Szkolny e-koordynator uczestniczył także w spotkaniach sieci współpracy szkół uczestniczących w programie „Aktywna Tablica”. Każde ze spotkań składało się z części organizacyjnej oraz części szkoleniowej. Ponadto realizując wymagania programu nasza szkoła zorganizowała dwie lekcje otwarte dla pozostałych uczestników sieci oraz uczestniczyła w sześciu lekcjach, które przygotowali pozostali członkowie. Lekcje otwarte z wykorzystaniem TIK realizowane w naszej szkole to zajęcia z języka angielskiego oraz fizyki. Zgodnie z zaleceniami programu w ramach dzielenia się dobrymi praktykami na platformie edukacyjnej WOM Moodle umieszczono scenariusze dwóch lekcji otwartych oraz trzy scenariusze lekcji zwykłych.
Nauczyciele naszej szkoły chcąc podzielić się swoją wiedzą i umiejętnościami w zakresie TIK udostępniali swoje aplikacje w Internecie. W bieżącej pracy na lekcji korzystali również
z dostępnych w Internecie platform edukacyjnych. Chcąc rozwijać swoje umiejętności i poszerzać wiedzę, uczestniczyli w wielu kursach, szkoleniach, warsztatach oraz webinariach z zakresu wykorzystania TIK w nauczaniu.
Dzięki sprzętowi zakupionemu w ramach programu „Aktywna Tablica” nastąpiła zmiana sposobu nauczania poprzez zastosowanie bardziej skutecznych metod w nowoczesnej formie atrakcyjnej dla uczniów. Jego realizacja pozwoliła rozwinąć umiejętności nauczycieli w zakresie posługiwania się technologią informacyjną oraz poszerzyć wiedzę z zakresu nowych aktywizujących metod nauczania. Uczniowie natomiast mają możliwość korzystania z najnowszych narzędzi do terapii, rozwijania swoich zainteresowań i doskonalenia kompetencji.
Zintensyfikowanie wykorzystania TIK pociągnęło za sobą zmianę myślenia i działania w procesie nauczania – uczenia się. Umożliwiło ono tworzenie na lekcjach środowiska sprzyjającego uczeniu się, a także kształtowanie kompetencji społecznych i twórczych uczniów. TIK szczególnie przydatne okazało się w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Pomoce dydaktyczne zakupione w ramach programu stały się cennym narzędziem aktywizującym uczniów do uczestnictwa w zajęciach, a upowszechnienie interaktywnych metod pracy wspomagających proces kształcenia pozwoliło na podniesienie jakości pracy szkoły.