Innowacja „Strefa wyciszenia” jest odpowiedzią na indywidualne potrzeby uczniów, szczególnie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Cele innowacji:
- stworzenie miejsca oraz warunków do relaksacji, wyciszenia w sytuacji kryzysu
ucznia wysocewrażliwego; - poprawa funkcjonowania ucznia z ZA w zespole klasowym, eliminacja zachowań
niepożądanych, trudnych; - swobodne posługiwanie się „Strefą wyciszenia”, w tym tabliczką komunikacyjną,
słuchawkami wyciszającymi itd.; - zachęcanie do aktywnego, wspólnego spędzania czasu, reagowania na zachowania
trudne, otwartość i poszanowanie rówieśników; - kształtowanie u uczniów postawy szacunku i tolerancji;
- przygotowanie do aktywnej pracy zespołowej.
Stworzone są trzy „Strefy wyciszenia”: w szkolnej czytelni, świetlicy oraz gabinecie pedagoga specjalnego (s.39). Miejsca te zostały wyposażone w miękkie pufy/saki, koce, słuchawki wyciszające, gniotki manipulacyjne oraz książki, czasopisma młodzieżowe atrakcyjne tematycznie.