Program Laboratoria Przyszłości

Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Jej priorytetem jest umożliwienie wszystkim szkołom podstawowym budowania wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka i matematyka).

Program „Laboratoria Przyszłości” pozwoli uczniom naszej szkoły na dostęp do nowoczesnego wyposażenia pozwalającego każdemu realizować w pełni swój kreatywny potencjał, nie tylko na lekcjach w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych, ale też w ramach innych zajęć i innych form rozwijania umiejętności podstawowych i przekrojowych.

Dzięki otrzymanemu wsparciu finansowemu do dyspozycji uczniów zakupiono:
– Drukarkę 3D Makerbot Sketch z pakietem edukacyjnym 1 szt.,
– Notebook Huawei Mate Book 1 szt.,
– Filament PLA do drukarki 3D 10 szt.,
– Lustrzankę Canon EOS 2000D+ 18-55mm IS II 1 szt.,
– Mikrofon Canon DM-E100 stereo kierunkowy do aparatów fotograficznych 1 szt.,
– Kartę pamięci SANDISK Extreme SDHC 32GB 1 szt.,
– Statyw z akcesoriami CAMROCK TH70 1 szt.,
– Gimbal ręczny ZHIYUN Crane M2 1 szt.,
– Bezprzewodowy zestaw audio Saramonic Blink500 B1 (RX+TX) 1 szt.,
– Lampa światła ciągłego Softbox z dyfuzorem oraz statywem 1szt.,
– Lutownica 60W wypalarka do drewna PIROGRAF 23 el.1 szt.,
– Mikrokontroler z czujnikami i akcesoriami Zestaw XXL Arduino UNO R3 Starter Kit 1 szt.,
– ClassVR wirtualne laboratorium przedmiotowe – okulary VR premium 12 szt.,
– ClassVR kontroler ręczny USB 4 szt.,
– ClassVR licencja roczna na dostęp do portalu wirtualnych lekcji 1 szt.,
– Roboty programowalne mBot Explorer 4 szt.,
– Zestaw klocków KORBO EDU+ CONCEPT 1 szt.,
– Zestaw klocków KORBO EDU CAR 400 1 szt.,
– Zestaw klocków KORBO EDU CODE 1 szt.,
– Zestaw klocków KORBO EDU CODE MUSIC 1 szt.,
– Zestaw klocków KORBO EDU PASTEL 370 1 szt.,
– Zestaw klocków KORBO TECHNIX 420 1 szt.,
– Książka Korbo Edu Code PL 1 szt.,
– Książka z kartami zadań Korbo Edu+Concept 1szt.,
– Książka z kartami zadań Korbo Edu Code M 1 szt.,
– Muzyczne Tuby 1 szt.,
– Miernik cyfrowy multimetr uniwersalny,
– Zestaw nagłośnieniowy estradowy (2 kolumny, 2 statywy kolumnowe, Power-mikser, zestaw mikrofonowy z dwoma mikrofonami, komplet okablowania, przyłączy, redukcji),
– Mikrofon Canon DM-E100 stereo kierunkowy do aparatów fotograficznych 1 szt.,
– Elgato Green Screen 1 szt.,
– Roboty edukacyjne wraz z akcesoriami Codey Rocky 4 szt.

ROK SZKOLNY 2023/2024

WIOSENNA SESJA 5A

Korzystając z pięknej pogody uczniowie klasy 5a wybrali się pod opieką p. Agnieszki Jaros do pobliskiego parku na wiosenną sesję fotograficzną. Uczniowie bardzo chętnie pozowali do zdjęć ale również z dużym zainteresowaniem próbowali swoich sił jako fotografowie 😉

WIOSENNE KADRY OKIEM 6A

27 marca w ramach zajęć rozwijających klasa 6a wraz z wychowawcą wybrała się w okolice szkoły w poszukiwaniu pierwszych znaków wiosny. Przyroda dopiero nieśmiało budziła się do życia ale udało nam się złapać kilka wiosennych kadrów. Do robienia zdjęć wykorzystaliśmy sprzęt z programu Laboratoria Przyszłości.

WIELKANOCNE PROJEKTY 3D
W przedświąteczny czas uczniowie klas 6-8 rozwijali swoje umiejętności projektowania 3D z wykorzystaniem aplikacji Tinkercad. Na zajęciach informatyki oraz zajęciach rozwijających przygotowali ozdoby wielkanocne, wielkanocne zwierzątka oraz pisanki. Uczniowie świetnie poradzili sobie z projektowaniem i mieli wiele ciekawych pomysłów.

NAUKA OBSŁUGI DRUKARKI 3D
W ubiegłym tygodniu uczennice klasy 4a miały okazję wykonać swój pierwszy wydruk, oczywiście po wcześniejszym przeszkoleniu z zasad bezpieczeństwa. Przy okazji uczennice dowiedziały się jakie są kolejne etapy wykonania wydruku. Z zaciekawieniem obserwowały ten proces i były zachwycone efektem końcowym.

ZABAWY Z ROBOTAMI EDUKACYJNYMI CODEY ROCKY
Uczniowie klasy 1b również mieli okazję poznać naszą szkolną rodzinkę robotów edukacyjnych Codey Rocky. Poznali zasady działania i najważniejsze możliwości robotów. Przekonali się, że programowanie może być doskonałą zabawą.

KOLEJNE SPOTKANIE Z ROBOTAMI

Uczniowie klasy 3a również mieli okazję poznać roboty edukacyjne Codey Rocky. Pod czujnym okiem p. Agnieszki Jaros zapoznali się z budową i działaniem robotów oraz przetestowali ich działanie. Roboty od razu zdobyły sympatię trzecioklasistów, którzy na zakończenie zajęć przygotowali nawet ich portrety.

ŚWIĄTECZNE WYDRUKI 3D

Od początku grudnia chętni uczniowie mają okazję próbować swoich sił w drukowaniu świątecznych projektów, które ozdobią salę w ten przedświąteczny czas. Z zainteresowaniem obserwują proces wydruku
i z niecierpliwością czekają na efekt końcowy. Ulubionym projektem uczniów jest wyjątkowy świąteczny kalendarz adwentowy.

PIERWSZE WYDRUKI 3D

Uczniowie klasy 6a podczas zajęć rozwijających zapoznali się już z obsługą drukarki MakerBot Sketch oraz programem Tinkercad. Udało się utworzyć i przygotować do wydruku pierwsze projekty przedmiotów użytkowych tj. zakładki do książek, podstawki pod telefon komórkowy, breloki do kluczy, pudełeczka na biżuterię itp.

PROJEKT FOTOGRAFICZNY
„OSTATNIE JESIENNE KADRY OKIEM 6A”

Korzystając z pięknej pogody, uczniowie klasy 6a wraz z wychowawcą zrealizowali jesienny projekt fotograficzny. Udało nam się uchwycić atmosferę chyba najbardziej fotogenicznej i inspirującej pory roku 😉

PIERWSZE PROJEKTY 3D KLASY 6A

Na kolejnych już zajęciach rozwijających uczniowie klasy 6a podjęli wyzwanie
i wykonali pierwsze projekty w aplikacji Tinkercad. Zadanie polegało na zaprojektowaniu zakładek do książek według podanych kryteriów. Uczniowie mieli wiele ciekawych pomysłów, nie zabrakło też drobnych problemów 😉

SPOTKANIE PIERWSZAKÓW
Z ROBOTAMI CODEY ROCKY

W zeszłym tygodniu nasze pierwszaki, pod czujnym okiem p. Agnieszki Jaros, wzięły udział
w spotkaniu z robotami edukacyjnymi Codey Rocky. Prowadząca spotkanie zapoznała dzieci
z budową robotów i omówiła zasady ich działania. Uczniowie mieli okazję, żeby osobiście przetestować wgrane do robotów programy. Roboty szybko zdobyły sympatię uczniów, którzy aktywnie uczestniczyli w spotkaniu. Okazało się, że programowanie może być świetną zabawą!

POZNAJEMY DRUKARKĘ 3D

Klasa 6a na zajęciach rozwijających
z informatyki zapoznała się z obsługą drukarki 3D, pozyskanej w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”. Uczniowie poznali zasady bezpiecznego korzystania z drukarki MakerBot Sketch, jej budowę, sposób działania oraz niezbędne narzędzia do druku i post-processingu (szpachelkę, cążki).

POZNAJEMY BAZĘ MODELI 3D ORAZ APLIKACJĘ TINKERCAD

Uczniowie klasy 6a na zajęciach rozwijających prowadzonych przez p. Agnieszkę Jaros przeglądali bazy modeli 3D – Thingiverse i szukali inspiracji na przedmioty codziennego użytku, które mogliby zaprojektować a potem wydrukować. Uczniowie zapoznali się również z aplikacją Tinkercad. Jest to bezpłatna aplikacja do projektowania 3D, elektroniki i kodowania. Zalogowali się na wcześniej przygotowane przez nauczyciela konta, nauczyli poruszać wewnątrz aplikacji oraz poznali podstawowe narzędzia.

ROK SZKOLNY 2022/2023

PIERWSZE KROKI Z DRUKARKĄ 3D

W ramach projektu #Laboratoria Przyszłości do naszej szkoły została zakupiona drukarka 3D – MakerBot Sketch. Pod czujnym okiem p. Agnieszki Jaros uczniowie naszej szkoły mieli okazję po raz pierwszy zapoznać się z obsługą drukarki oraz wykonać pierwsze wydruki testowe 3D w czasie zajęć rozwijających uzdolnienia.
Uczniowie poznali budowę, sposób działania oraz zasady bezpiecznego korzystania z drukarki. Opanowali też nowe pojęcia m.in. filament, kalibracja, ekstruder, dysza, a także kolejne kroki przy tworzeniu wydruku 3D. Z sukcesem udało się wykonać pierwsze wydruki testowe.

OBSŁUGA DRUKARKI 3D
Pod nadzorem p. Agnieszki Jaros chętni uczniowie wykonali drukarką 3D pierwsze niewielkie wydruki pokazowe. Opanowali już umiejętność drukowania z dysku przenośnego i poprzez przesłanie pliku z komputera do drukarki. Z zaciekawieniem obserwowali proces wydruku, następnie zachowując zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas pracy drukarki w odpowiednim momencie wyjęli gotowy wydruk. Nauczyli się zdejmować wydruk z platformy roboczej, próbowali też pozbyć się raftu – czasem wcale nie było łatwo 😉

ZAJĘCIA Z KLOCKAMI KORBO

Podczas zajęć z klockami uczniowie rozwijają logiczne myślenie, wyobraźnię przestrzenną, ćwiczą motorykę małą i koordynację wzrokowo-ruchową, a także umiejętność planowania i pracy w zespole. Nasze pierwsze spotkania z klockami KORBO to swobodne konstruowanie własnych budowli i pojazdów, a także tworzenie ruchomych obrazów z wykorzystaniem instrukcji obrazkowej. Możliwość wprawienia w ruch powstałych budowli dawała uczestnikom zajęć poczucie sprawstwa oraz wzbudziła wśród nich wiele pozytywnych emocji.

DRUKOWANIE GOTOWYCH PROJEKTÓW
Coraz większa grupa uczniów jest zainteresowana drukiem 3D. Uczniowie mają wiele ciekawych pomysłów, które mamy nadzieję uda nam się wprowadzić w życie. Tymczasem pod opieką p. Agnieszki Jaros uczniowie doskonalą umiejętność drukowania gotowych projektów z różnych bibliotek modeli 3D. Idzie im bardzo dobrze, choć czasem zdarzają się niespodzianki 😉

KLOCKI KORBO NA ZAJĘCIACH KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNYCH
Klocki KORBO to klocki konstrukcyjne, które z powodzeniem można wykorzystać na zajęciach rewalidacyjnych i korekcyjno-kompensacyjnych. W zestawie znajdują się elementy zębate, pozwalające wprawić zabawkę w ruch. Czasem nieprawidłowe ułożenie powoduje, że zabawka nie działa i trzeba szukać przyczyny, naprawiając swoją konstrukcję. Klocki KORBO pozwalają uczniom rozwijać logiczne myślenie, ćwiczyć motorykę małą oraz koordynację wzrokowo-ruchową. Zabawę z klockami uczniowie zaczęli od zapoznania się z kształtami i elementami zestawu, próbując skonstruować własne budowle, a przy tym usprawniając zaburzone funkcje.

SZKOLENIE Z OBSŁUGI DRUKARKI 3D DLA NAUCZYCIELI
Dnia 24 listopada chętni nauczyciele wzięli udział w praktycznym szkoleniu z obsługi drukarki 3D MakerBot Sketch. Prowadzący szkolenie w bardzo przystępny sposób przedstawił najważniejsze zagadnienia dotyczące druku 3D oraz udzielił praktycznych wskazówek do pracy z drukarką. Nauczyciele zapoznali się z obsługą drukarki, opanowali m.in. umiejętność zakładania i wymiany filamentu, przygotowania modelu 3D do wydruku, ustawienia parametrów wydruku oraz zdjęcia wydruku
z platformy roboczej.

PIERWSZE KROKI W PROJEKTOWANIU 3D

W czasie kolejnych zajęć uczniowie przy wsparciu p. Agnieszki Jaros zapoznali się z budową okna programu do projektowania 3D – Tinkercad.
Jest to przyjazny i dosyć prosty w obsłudze program dostępny online przez przeglądarkę.
Prowadząca zajęcia utworzyła uczniom konta, omówiła podstawy pracy w programie – logowanie, obsługa interfejsu, wykorzystanie brył i tekstu oraz najważniejsze zasady tworzenia prostych modeli 3D. Uczniowie wykonali pierwsze własne projekty m.in. breloczek z wybranym imieniem, brelok do kluczy.

LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI
W ŚWIETLICY SZKOLNEJ


Świetliczaki również rozpoczęły swoją przygodę z klockami KORBO. Uczniowie poprzez zabawy konstrukcyjne rozwijają wyobraźnię przestrzenną, logiczne myślenie oraz ćwiczą motorykę małą. Zajęcia z wykorzystaniem klocków okazały się również bardzo pomocne
w integrowaniu grupy oraz nauce współpracy pomiędzy uczniami.

ŚWIĄTECZNE PROJEKTY 3D
NA LEKCJACH INFORMATYKI

Ostatnie lekcje informatyki przed świętami były doskonałą okazją do sprawdzenia się w modelowaniu 3D. Wszyscy uczniowie klas 8a, 8b i 8c mieli okazję do poznania programu Tinkercad i zaprojektowania różnych dekoracji i ozdób świątecznych. Uczniowie poszerzyli swoją wiedzę, zdobyli nowe umiejętności, wykazali się dużą kreatywnością i precyzją w projektowaniu, powstało wiele ciekawych prac. Przygotowane przez uczniów prace wezmą udział w szkolnym konkursie na „Najlepszy projekt ozdoby świątecznej”. Wyniki już wkrótce 😉

POZNAJEMY CODEY ROCKY

Ostatnią lekcję informatyki w klasie 6a uatrakcyjniły roboty Codey Rocky, które nasza szkoła pozyskała w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Roboty dzięki swojemu wyglądowi od razu skradły sympatię uczniów. Uczniowie poznali budowę robotów, ich działanie oraz aplikację mBlock5.
W czasie kolejnych spotkań uczniowie pod czujnym okiem p. Agnieszki Jaros będą testować przykładowe programy.

MAMY GOGLE CLASS VR
W ramach programu #Laboratoria Przyszłości nasza szkoła została wyposażona w okulary VR wraz z dostępem do platformy edukacyjnej, umożliwiającej realizację podstawy programowej z wielu przedmiotów m. in. biologii, chemii, fizyki, geografii, historii, matematyki, sztuki, muzyki, religii, nauki czytania i pisania, nauki języków, edukacji społecznej i obywatelskiej, teatru oraz sztuk scenicznych.

ZABAWY Z CODEY ROCKY
Na lekcjach informatyki kolejne grupy uczniów z klas 4, 5 i 6 testowały możliwości robotów edukacyjnych Codey Rocky. Uczniowie zmierzyli się w konkurencji „Potrząśnij Codeya”, żeby sprawdzić, kto ma więcej siły, przekonali się, że Codey rozpoznaje paletę kolorów i potrafi omijać napotkane na drodze przeszkody.
Sympatyczne roboty wszystkim przypadły do gustu. A teraz nie pozostaje nam nic innego, jak wziąć na warsztat aplikację mBlock, dzięki której uczniowie będą mogli samodzielnie zaprogramować nasze roboty.

PIERWSZE KROKI Z ROBOTAMI EDUKACYJNYMI MAKEBLOCK

W czasie zajęć rozwijających uzdolnienia uczniowie klasy 8c pod opieką p. Agnieszki Jaros podjęli wyzwanie i zbudowali z elementów zestawu roboty edukacyjne MakeBlock, które pozyskaliśmy w ramach programu #Laboratoria Przyszłości.

Już nie możemy się doczekać kolejnych zajęć, w czasie których będziemy testować pierwsze programy demonstracyjne.

OKULARY VR CZYLI WIRTUALNY ŚWIAT NA LEKCJACH
Na ostatnich zajęciach rozwijających uzdolnienia uczniowie klasy 8 stawiali pierwsze kroki w pracy z użyciem googli ClassVR. Są to specjalistyczne okulary do obserwacji zjawisk w trójwymiarze, które będą wykorzystywane również w naszej szkole na różnych przedmiotach. Prowadząca spotkanie omówiła podstawowe zasady bezpieczeństwa podczas używania okularów i zaprezentowała sposób ich obsługi. Uczniowie mieli możliwość zapoznać się z przygotowanymi materiałami indywidualnie, we własnym tempie i wybranej przez siebie kolejności a następnie podzielić się swoimi wrażeniami. Największe wrażenie na uczniach zrobiła możliwość nurkowania z rekinami.

PROJEKTOWANIE OZDÓB WIELKANOCNYCH 3D
Ostatnia lekcja informatyki przed Świętami Wielkanocnymi okazała się świetną okazją do doskonalenia umiejętności projektowania. Tym razem to uczniowie klasy 7 próbowali swoich sił
i zaprojektowali różnorodne ozdoby wielkanocne
w aplikacji Tinkercad.

ZABAWY Z ROBOTAMI mBOT

W czasie kolejnego naszego spotkania na zajęciach rozwijających uzdolnienia potwierdziło się, że programowanie może być jednocześnie doskonałą zabawą. Było mnóstwo emocji, pełna mobilizacja i prawdziwa rywalizacja – uczniowie urządzili wyścigi robotów na wcześniej przygotowanej trasie a następnie rozegrali mecz piłki nożnej. Jak się okazało… nie było to wcale takie proste 😉

PRZEDSMAK WAKACJI Z GOGLAMI VR
W ubiegłym tygodniu w czasie lekcji informatyki uczniowie klas 6, 7 i 8 mieli okazję przenieść się do najpiękniejszych zakątków świata i nie tylko… Wszystko dzięki wykorzystaniu okularów VR.
Uczniowie oglądali m.in. Chiński Mur, Wulkan Irlandzki, zwiedzali Dubaj, Londyn, Paryż, eksplorowali księżyc i jaskinie itp. Jednak najwięcej emocji towarzyszyło spotkaniu z pływającymi rekinami.
Uczniowie byli zachwyceni i poczuli prawdziwy, choć wirtualny, przedsmak wakacji.